Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΠΑΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Έχετε αλήθεια παρατηρήσει πόσο πολύ ενδιαφέρον δείχνει ένα παιδί για τα παιχνίδια του; Έχετε αναρωτηθεί, πόσες ώρες μπορεί να αφιερώσει στο παιχνίδι, αλλά και ποια είναι τελικά τα οφέλη του;

Το παιχνίδι αποτελεί κύριο χαρακτηριστικό της ομαλής ανάπτυξης του παιδιού, βοηθώντας το στη σωματική, κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη. Είναι μέσο σωματικής και λεκτικής έκφρασης, ενώ παράλληλα συμβάλει στην αυτονόμησή του. Είναι έννοια που εμπεριέχει την ελευθερία, τη δημιουργικότητα, τη μίμηση και ανάπτυξη κοινωνικών ρόλων και συμπεριφορών. Το παιχνίδι δε πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ανούσια διαδικασία, αλλά ως η μία από τις βασικότερες παραμέτρους μάθησης και εξέλιξης του παιδιού.

Σύμφωνα με τους παιδαγωγούς, οι μορφές του παιχνιδιού διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες του παιδιού. Οι σημαντικότερες μορφές του είναι:

Το αισθητικοκινητικό παιχνίδι, στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού (0-2 ετών), κατά το οποίο τα βρέφη ανακαλύπτουν το σώμα και το περιβάλλον, μέσω των αισθήσεων και της κίνησης. Σ’ αυτή τη μορφή, αφιερώνεται πολύς χρόνος στο παιχνίδι με το σώμα και τα άκρα, στο άγγιγμα και πιπίλισμα αντικειμένων.

Το συμβολικό παιχνίδι, αναπτύσσεται κατά την προσχολική και νηπιακή ηλικία (2-7 ετών) και σ’ αυτό κυριαρχούν τέσσερεις βασικές λειτουργίες, αναπαράσταση, μνήμη, φαντασία, αφηρημένη σκέψη. Τα παιδία με το συμβολικό παιχνίδι αναπαριστούν σκηνές της καθημερινότητας και του περιβάλλοντος ή δίνουν στα αντικείμενα διαφορετικά νοήματα (π.χ. αναπαριστά τη γάτα ή χρησιμοποιεί ένα τουβλάκι για τηλέφωνο). Πρόκειται για ένα είδος αυθόρμητου και συχνά ατομικού παιχνιδιού, που βοηθά στην ελεύθερη έκφραση, την αναγνώριση και επίλυση προβλημάτων.

Το παιχνίδι με κανόνες, το συναντάμε κατά τη σχολική ηλικία (7-11 ετών). Τα παιδία έχοντας αποκτήσει λογική σκέψη, αρχίζουν να εμπλέκονται σε παιχνίδια που περιλαμβάνουν κανόνες, είτε αυτοί προϋπάρχουν, είτε ορίζονται απ’ τα ίδια. Τέτοιου είδους παιχνίδια είναι τα επιτραπέζια, τα κινητικά και τα αθλήματα.

Το παιχνίδι αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών. Προσφέρει ευκαιρίες μάθησης, εξερεύνησης, ανακάλυψης του περιβάλλοντος. Ως ενήλικοι, γονείς και εκπαιδευτικοί, οφείλουμε να ενισχύουμε το παιχνίδι των παιδιών, προσφέροντάς τους κίνητρα και ευκαιρίες, αποφεύγοντας τον παρεμβατισμό ή την καθοδήγηση. Ας αφήσουμε τα παιδιά να χαρούν, να δοκιμάσουν, να αναπτυχθούν… παίζοντας!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter

Περισσότερα Γιγαντονέα